Door de kastjes de voorruit niet meer zien

18 sep 2017 Allers  /  Allers-Allround  /  Door de kastjes de voorruit niet meer zien

Het begint al een oerwoud van tolkastjes te worden, maar als alle Europese landen hun eigen tolsysteem invoeren met de eigen hard- en software, is het voor de internationale transporteur straks onmogelijk om nog door de voorruit te kijken. Nu al kennen Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Frankrijk en recent ook België een tolsysteem. Alleen de Maut-kastjes van Duitsland en Oostenrijk zijn gelijk. Waarom neemt de rest dit niet over?

 

Dolf van Dinter, Service Manager van Allers Bedrijfswagens, wil als ervaringsdeskundige hiervoor graag een lans breken voor de transporteurs. “Wij zien veel trucks met meerdere kastjes in de werkplaats. En meer kastjes betekent ook meer storingen en extra onveiligheid. Het is toch eigenlijk van de zotte dat we in één Europa niet in staat zijn dit te regelen voor de transportsector!”, aldus Dolf, “TLN en EVO zijn hier al jaren druk mee aan de slag, maar de nationale belangen in de landen waar de tol wordt geheven, blijken toch veel te groot.”.

 

TLN heeft zich sterk gemaakt voor een zogenaamde European Electronic Toll Service (EETS), een richtlijn die moet zorgen voor één tolheffingsdienst en één kastje voor chauffeurs.

 

Harold van Schaijk (Vos Logistics): Één uniform systeem voor heel Europa zou voor iedereen een uitkomst zijn.

Acht tolaanbieders, acht contracten

Wie veelvuldig internationaal vervoert kan op dit moment te maken krijgen met acht aanbieders van tolsystemen, die elk hun eigen kastje en eigen contract hebben, inclusief registratie, administratie en facturatie. Kortom, een administratieve lastendruk waar transporteurs allesbehalve op zitten te wachten. Harold van Schaik van Vos Logistics kan hier over meepraten: “Wij hebben mensen in dienst die zich fulltime bezig houden met de verwerken van de tolgegevens. Dat zijn kosten die een gemiddelde transporteur niet meer uit de ritprijs kan halen. Wanneer gaat de EU hier nou eens serieus mee aan de slag? Eén uniform systeem voor heel Europa zou voor iedereen een uitkomst zijn.”.

 

Dolf van Dinter: “Allers Bedrijfswagens is gecertificeerd inbouwer voor MAUT-apparatuur, maar ook voor de OBU voor Viapass in België. Wij kunnen onze klanten uiteraard ook van dienst zijn bij de verplichte registratie van voertuigen en apparatuur.”.

 

Hier kunt u de mening van TLN lezen